HomeInspiratieWelke boeken lezen tech-magnaten Jeff Bezos, Bill Gates en Mark Zuckerberg?

Welke boeken lezen tech-magnaten Jeff Bezos, Bill Gates en Mark Zuckerberg?

-

Boeken kunnen ons inspireren en redden van jaren van vallen en opstaan ​​en monumentale fouten. Een boek bevat een verhaal, een beschrijving van een beginnersfout. Tientallen jaren van leren. Het stelt ons in staat om in 100 of 200 pagina’s alle gedachten en ervaringen van de auteur te ontdekken. Voor maar tien dollar! Het is magie, is het niet?

Als u op zoek bent naar goed boek, kunnen we dan de favoriete boeken van Bill Gates , Jeff Bezos en Mark Zuckerberg en een economische klassieker aanbevelen? Maak je klaar om geïnspireerd en verrast te worden!

Business Adventures: Twelve Classic Tales from the World of Wall Street door John Brooks

Investeerder en zakenman Warren Buffett raadde dit boek aan (en gaf het weg) aan de oprichter van Microsoft, die er nog nooit van had gehoord. Het was niet meer gedrukt sinds de jaren zestig en de auteur stierf in 1993. Maar een paar jaar geleden zei Bill Gates: “Meer dan twee decennia nadat Warren Buffett het aan mij had uitgeleend en meer dan vier decennia na de eerste publicatie, is nog steeds het beste zakenboek dat ik ooit heb gelezen. “

“Business Adventures” is een boek met 12 waargebeurde verhalen, die weinig met elkaar gemeen hebben behalve de stijl waarin ze worden verteld. Een verhaal beschrijft de “grote crash” van 28 mei 1962, hierin wordt levendig verteld vanuit talloze bronnen die zich herinneren hoe ze het hebben meegemaakt, hoe de omgeving eruitzag en hoe het eindigde. Een ander vertelt het verhaal van de Edsel, de auto die vernoemd is naar de zoon van Henry Ford en die de autogigant in het midden van de 20e eeuw bijna bankroet maakte. Dan is er het General Electric-schandaal en de indrukwekkende opkomst van Xerox. Goed spul!

Good to great door Jim Collins

Tegenwoordig is Amazon een van de drie grootste bedrijven ter wereld, maar dit is niet altijd zo geweest. In het begin van 2001 was het bedrijf vier jaar oud en wist het nog geen winst boeken. Toen kreeg Jeff Bezos een idee en pakte de telefoon om contact te zoeken met Jim Collins.

Aan de andere kant van de lijn was Jim Collins, auteur van ” Good to great: waarom sommige bedrijven de sprong maken … en andere niet “. Collins hoorde het gesprek aan van Bezos en besloot een bezoek te brengen aan het hoofdkantoor van Amazon.

Nadat Collins met het managementteam van het bedrijf had gesproken, besloot Jeff de economische structuur te wijzigen en het advies van Collins op te volgen en grotendeels toe te passen.

Collins herinnert zich dat hij het management had geadviseerd niet langer te focussen op kortetermijnwinst maar lange-termijnbeslissingen te nemen – wat hij ook wel de “onverbiddelijke logica” van succes noemt.

“het belangrijkste waar een bedrijf zijn tijd aan besteedt, is zich bezighouden met het ontwikkelen en genereren van het uiteindelijke doel”, legt Collins uit.

Collins ‘werk suggereert dat een bedrijf zich moet focussen op het bouwen van het ene om het einddoel te besturen.

Als je de samengestelde doelstelling centraal stelt in een wereld die wil dat je iets snel en van de ene op de andere dag doet, dan is dat enorm krachtig”, aldus Collins.

Het plan moet inderdaad heel logisch zijn geweest, want het werkte. In het laatste kwartaal van 2001 rapporteerde Amazon voor het eerst winst.

Met die kennis waren Bezos en zijn team bij Amazon in staat om de nodige strategische veranderingen in het bedrijf door te voeren om hun vliegwiel voor succes te vestigen.

De lessen die Amazon heeft geleerd en die het naar de wereldheerschappij hebben gekatapulteerd, worden in het boek beschreven. We kunnen niet garanderen dat u na het lezen een nettowaarde van meer dan $ 182 miljard zult hebben, maar we zijn er vrij zeker van dat u een beter idee zult hebben van hoe u een gezond en bloeiend bedrijf kunt opbouwen.

The Wealth of Nations door Adam Smith

Deze klassieker, voor het eerst gepubliceerd in 1776, is nog steeds verplichte kost op universitaire economische opleidingen. De Schot Adam Smith was de eerste die over een complex onderwerp schreef dat enorme gevolgen had; zijn boek legde de basis voor het kapitalisme.

“The Wealth of Nations” beschrijft de wortels van welvaart in Engeland en Nederland en stelt economische theorieën voor over onder meer werk, de markt, de aard van rijkdom, lonen en kapitaalaccumulatie. Voor Smith werd de markt geleid door een ‘onzichtbare hand’, oftewel het vrij nastreven van individuele belangen die het algemeen belang ten goede kwamen door problemen op te lossen.

The End of Power door Moisés Naím

“A Year of Books” is de naam van de virtuele leeskring van Mark Zuckerberg, die zich elke 14 dagen wijdt aan een nieuw boek. Nadat Zuckerberg dit boek aan zijn Facebook- groep had aanbevolen, was het in minder dan 48 uur over de hele wereld uitverkocht. De Financial Times heeft het boek in 2013 uitgeroepen tot beste boek van het jaar en sindsdien is de bekendheid alleen maar gegroeid.

In ‘The End of Power’ beschrijft Moisés Naím, een succesvolle Venezolaanse journalist, de strijd tussen de ooit dominante megaspelers en de nieuwe micro-mogendheden die hen nu uitdagen op alle gebieden van menselijke activiteit. De auteur legt uit hoe het einde van de macht alles in onze wereld verandert, van grote bedrijven tot behendige ondernemers, van presidentiële paleizen tot openbare pleinen.

Het mooie en betrouwbare van macht is dat het nooit verdwijnt. Het verschuift gewoon – van General Motors naar Google bijvoorbeeld. Of van literaire kritiek naar Oprah Winfrey en Elke Heidenreich, en van daaruit naar mensen als Mark Zuckerberg.

Macht wordt, net als energie, niet gecreëerd of vernietigd, maar wordt onvermijdelijk verspreid onder een groot aantal bedrijven en micro-krachten in wiens handen het uiteindelijk wordt afgebroken. Deze degradatie, en het effect ervan op de opmars van de wereld in de 21ste eeuw, is het centrale thema van The End of Power.

Zelfs Jeff Bezos, Mark Zuckerberg en Bill gates halen hun inspiratie uit boeken. Ook zij vinden dat je niet zelf het wiel overal voor hoeft uit te vinden. De kracht van het hebben van macht is niet om die te misbruiken maar te delen. “Het zoeken van de juiste personen om je heen die je aanvullen, en de juiste vaardigheden bezitten voor een functie is al moeilijk genoeg” aldus Mark Zuckerberg