HomeMarketingGoogle for Jobs. Wat is het nu eigenlijk?

Google for Jobs. Wat is het nu eigenlijk?

-


HOOFDPUNTEN

  • De grootste uitdaging voor de meeste organisaties is het vinden van de juiste kandidaat
  • Zowel LinkedIn als Facebook waren goede plekken om kandidaten te vinden
  • De meeste werkzoekenden start de zoektocht op Google
  • Elk bedrijf moet op zijn minst bepalen of Google For Jobs een toegevoegde waarde is

google for jobs

Op 25 augustus 2020 werd Google for Jobs gelanceerd. Ze noemen het zelf géén ‘Google for Jobs’. Maar de langverwachte zoekfunctie voor vacatures die Google officieel voor Nederland heeft aankondigt, heeft hier al een paar jaar die bijnaam. En dus houden we hem er ook vandaag nog maar even in. Maar belangrijker nog: met de zoekfunctie moeten honderdduizenden vacatures makkelijk vindbaar worden voor werkzoekenden.

Google For Jobs is een specifieke zoekmachine binnen Google die puur gericht is op het zoeken van vacatures. Wat Google Shopping nu is voor het kopen van producten binnen de Google zoekfunctionaliteit, is Google for Jobs voor vacatures. En dat is best logisch, want de meeste werkzoekenden start de zoektocht op Google. Vacatures die openbaar op het internet staan worden door Google geïndexeerd. Aan de hand van de optimalisatie-eisen van Google hanteren zij een ranking van deze vacatures. Wanneer werkzoekenden Google for Jobs gebruiken om te zoeken naar vacatures dan worden de meeste geoptimaliseerde en passende vacatures getoond. Deze worden getoond in een widget onder de betaalde advertenties en vóór de organische resultaten van Google.

Als je een bedrijf zou vragen wat zijn grootste uitdaging voor het jaar 2021 is, krijg je verrassend genoeg geen antwoord over verkoop, winst of omzet. De grootste uitdaging voor de meeste organisaties is het vinden van de juiste vakbekwame, geschoolde en competente mensen voor hun vacature.

Hoewel de meeste organisaties hun eigen netwerk proberen te benutten, zijn vaak vacaturesites van derden nodig om vacatures zichtbaar te maken voor de juiste mensen. Het verbinden van vraag en aanbod naar banen wordt steeds belangrijker in de snel veranderende wereld waarin we leven.

Als je vandaag op zoek bent naar een baan of een vacature plaatst, zijn er tal van platforms om dat te doen.

LinkedIn, ’s werelds grootste sociale netwerk voor professionals, werd de beste plek om te zoeken naar kandidaten. Zowel LinkedIn als Facebook zijn goede plekken om op een persoonlijker niveau in contact te komen met kandidaten die passief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.

Als het echter om het zoeken naar werk gaat, is er geen platform dat de werk gerelateerde zoekmachinekracht en gebruikerservaring van Indeed kan overtreffen. Sinds 2004 heeft Indeed zwaar geïnvesteerd in het wegnemen van de pijn bij het zoeken naar werk, waardoor ze ’s werelds populairste vacaturebank zijn geworden.

Indeed werkt als aggregator en haalt vacatures binnen van andere vacaturesites en aanbiedingen. Op die manier bieden ze een aantal zeer nuttige extra inzichten voor kandidaten en recruiters.

Een snelle analyse van het internationale zoekgedrag laat zien dat werkzoekenden Indeed vooral gebruiken voor hun zoektocht naar een baan.

Terwijl Google stilletjes doorgaat met het uitrollen van zijn functie voor het zoeken naar werk, moet elk bedrijf op zijn minst bepalen of Google For Jobs voor hen een toegevoegde waarde is.

Wij zijn van mening dat dit in de meeste gevallen het geval is, aangezien het een gratis dienst is en uw vacatures zullen verschijnen op de startpagina van de meest bezochte website ter wereld. Heb je meer redenen nodig om in te stappen? Alleen al in de VS is bijna 1,5% van alle zoekopdrachten werkzoekopdrachten. Dit is goed voor 150 miljoen zoekopdrachten op Google per maand.

Wat betekent Google for Jobs voor de werken-bij sites van werkgevers of jou eigen bedrijf?

Voor werkgevers liggen er ook mooie kansen. Voorheen was het heel lastig om organisch te ranken met een vacature boven die van de grote jobboards. Het grote verschil met Google For Jobs is dat niet het platform maar de vacature leidend wordt in de ranking. Grote kans dus dat de corporate website als eerste getoond wordt mits de vacatureteksten geoptimaliseerd zijn. Omdat de oorsprong van de vacature bij de werkgever zit, zal Google deze hoger ranken dan het bureau die dezelfde vacature in opdracht van de werkgever uitzet.

Nationale Vacaturebank en Intermediair werken al twee jaar achter de schermen keihard samen met Google en hebben alles technisch perfect ingericht zodat jouw vacature zo snel en goed mogelijk in Google for Jobs komt. Doorgaans indexeert Google om de zoveel tijd de vacatures die online openbaar zichtbaar zijn. Hierdoor zou het een week kunnen duren voordat je vacature getoond wordt in de zoekresultaten van Google for Jobs.