HomeMarketingGebruikerservaring is alles in Google’s 2021 algoritme update

Gebruikerservaring is alles in Google’s 2021 algoritme update

-


HOOFDPUNTEN

  • Google brengt in Mei de Page Experience update uit
  • Gebruikerservaring wordt nog belangrijker
  • Core Web Vitals is het fundament
  • Mobiel gebruik nog belangrijker
  • Meet de resultaten met Google Tools

Google Page Experience update

Het is in 2021 geen geheim meer dat de gebruikerservaring (UX) een bepalende rol heeft of een website in Google scoort of niet. Maar met de nieuwste Page Experience update van Google wordt de gebruikerservaring alleen nog maar belangrijker. Is jouw website voorbereid voor deze grote update van Google die eind Mei klaar moet zijn?

Het belang van een goede gebruikers ervaring

Er zijn heel veel aspecten als we praten over UX: Een aantrekkelijk ontwerp, interessante en gevarieerde content, perfecte navigatie en de gehele functionaliteit van de website zijn fundamenten die goed moeten zijn op jouw website. Iedereen merkt snel, vaak binnen 10 tot 15 seconden, of de gebruikerservaring op een website goed of slecht is, daarvoor hoef je geen web ontwikkelaar te zijn. Gebruikerservaringen moeten intuïtief goed werken voor iedereen.

Om deze user experience van een goede website op een hoog niveau te krijgen moet er onder de motorkap veel gebeuren. Google ziet het als zijn missie om altijd de beste en meest bruikbare resultaten aan zijn gebruikers te tonen en daarom investeren ze flink in het meten het bepalen van deze UX details. De nieuwste update van het Google-algoritme is een aanvulling op de vorig jaar gelanceerde Core Web Vitals, die meet de paginasnelheid en de reactietijd van de server in de eerste cruciale 10 tot 15 seconden.

Wat veranderd er?

In de komende maanden komen pagina’s zonder AMP ook in aanmerking voor het “Voorpaginanieuws” bovenaan de mobiele zoekresultaten. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, het open-source framework van Google dat er op is gericht om inhoud sneller te tonen op mobiele apparaten. Na de nieuwste update in mei heeft een goede gebruikerservaring voorrang op AMP pagina’s, zolang ze aan het beleid van Google Nieuws voldoen.

Zoekresultaten

Hier zijn enkele zaken om rekening mee te houden als je een goede Google ranking wilt behalen.

Core Web Vitals
De vorig jaar gelanceerde update richt zich op een reeks statistieken waarmee de sitesnelheid wordt gemeten, dit zijn:

  1. Largest Content Paint (LCP)
    Hoe snel wordt het grootste pagina element weergegeven
  2. First Input Delay (FID)
    De tijd dat een pagina reageert na een klik of een andere actie
  3. Cumulative Layout Shift (CLS)
    Een meting die aangeeft hoeveel elementen op de pagina onverwacht verschuiven.

Gebruik het rapport Site-vitaliteit in google search console de PageSpeed Insights en Google Lighthouse om de statistieken van jouw website te meten en bekijk de vooruitgang nadat er wijzigingen zijn doorgevoerd.

Mobiel vriendelijk|
Meer dan 60% van de Google-zoekopdrachten verloopt via mobiele apparaten, gebruikerservaring op mobiele websites moet dus echt als topprioriteit zijn. Het gebruik van AMP-pagina’s kan de laadtijden op smartphones drastisch verbeteren. Google raad de AMP Page Experience Guide aan om de prestaties van mobiele pagina’s te meten en te verbeteren.

Veilig surfen
Websites die als Spam aanvoelen, of niet vloeiend lopen zorgen er waarschijnlijk voor dat bezoekers niet meer terug zullen komen. Wees alert voor malware, spyware of andere scripts die mogelijk op je website worden uitgevoerd. Let ook op advertenties of andere inhoud die gebruikers willen misleiden of die in de richting van kwaadwillende sites leiden.

HTTPS
Versleuteling van gegevens is enorm belangrijk voor de gebruikerservaring van een website. De hoeveelheid gevoelige informatie die tegenwoordig tussen gebruikers en servers wordt uitgewisseld is enorm. Een SSL certificaat versleuteld al deze gegevens zodat hackers of andere kwaadwillende deze niet kunnen onderscheppen. Websites met een SSL certificaat beginnen met https:// (ipv. http://), de ‘s’ staat voor secure. Google markeert al langer sites zonder SSL, als jouw site er nog geen een heeft, zorg hier dan onmiddellijk voor.

Dring niets op
Een Pop-up of een andere onderbreking is bijna nooit een fijne toevoeging op een website. Hoe meer de inhoud die een gebruiker wil lezen wordt belemmerd of verstoord hoe meer irritatie dit veroorzaakt. Gebruik deze zogenaamde interstitials alleen als het echt niet anders kan en zorg er zo min mogelijk voor dat de gebruikerservaring er negatief mee wordt beïnvloed.

Voorbeelden van interstitials waarvoor Google geen straf oplegt zijn onder meer disclaimers, informatie over cookiegebruik, waarschuwingen voor gevoelige inhoud, inlogvensters en pop-ups die niet het hele scherm vullen.

Voorbereiden op de page experience update

Naast de genoemde punten voor een betere Google ranking is er nog meer dat je kan doen om het beste UX resultaat te halen:

  • Upgrade je hosting
  • Afbeeldingen comprimeren en op het juiste formaat tonen
  • Omleiden van gebroken links
  • Gebruikersgedrag observeren via een heatmap-tool om navigatie en gebruikersstoom te verbeteren

Terwijl Google zijn ranking tools blijft verbeteren en zijn Core Web Vitals verder uitwerkt wordt gebruikerservaring alleen maar belangrijker voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Neem de tijd om jouw website en die van je concurrent eens stevig onder de loep te nemen en pak de pijnpunten aan. Dit zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen en meer bezoekers trekken.

Alex
Alexhttp://biztrends.nl
Mede-oprichter van BizTrends