HOOFDPUNTEN
- Niet iedereen heeft het vermogen om een succesvolle ondernemer te worden
- Het zijn de kenmerken van de ondernemer die het verschil maken
- Veel startende ondernemers stoppen binnen het eerste jaar
- Op de lange termijn zal het bedrijf groeien
Veel mensen denken steeds meer aan het opstarten van een eigen onderneming. Er schrijven steeds meer ZZP’ers zich in bij de KvK. Met name door toedoen van de huidige crisis ervaren veel mensen die nu in loondienst zijn de tijd en ruimte om na te denken over eigen ondernemerschap. In deze context groeide de behoefte om zelfstandig ondernemerschap en een onafhankelijke bron van inkomsten te genereren exponentieel in 2020.
Echter, niet iedereen heeft het vermogen om een succesvolle ondernemer te worden. Het is belangrijk om te weten dat, wanneer je een bedrijf wil starten, niet alleen de wensen en behoeften om eigen ondernemer voldoende zijn. Je moet ook voldoen aan bepaalde karakterkenmerken en de manier van voorbereiding. Daarnaast zal je ook met een goed bedrijfsidee en een bedrijfsplan moeten komen. Dit vergt in eerste instantie veel tijd en veel inzicht in het gene wat je wil gaan doen. Voordat je hiermee wil beginnen zul je eerst een duidelijke visie en missie moeten hebben.
Daarom, als je de behoefte of de wens hebt om een bedrijf te starten en deel te nemen aan de wereld van ondernemerschap, is het noodzakelijk dat je zelf goed en eerlijk analyseert om te zien of je aan de vereisten voldoet. En aangezien het onze bedoeling is om jou te helpen en te inspireren, geven we je hier een lijst met vijf vragen die grotendeels je vraag zullen beantwoorden. Lees ze, analyseer jezelf en als je er niet in slaagt, ga dan op zoek naar manieren om jezelf op dat punt te verbeteren.
1. Heb je alles in huis om je eigen bedrijf te starten?
We doelen hierop naar zaken zoals geld, een gedegen netwerk en kennis om een eigen bedrijf te starten. Net zo belangrijk als het bedrijfsidee, is het ook belangrijk om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren om te bepalen of het bedrijf op termijn duurzaam en winstgevend zal zijn. Dit alles bereik je door een businessplan op te stellen. Daarnaast is het belangrijk om je kwetsbaar te kunnen opstellen. Je moet ermee om kunnen gaan dat als je je kennissen en vrienden verteld over je plan, ze wellicht sceptisch kunnen opstellen of zelfs negatief kunnen opstellen ten aanzien van je ideeën.
2. Bent je in staat om de tijd en het geld van anderen te riskeren?
Vaak staat niet alleen jouw geld op het spel, maar ook dat van anderen. Ze begrijpen je bedrijf misschien niet helemaal, maar vertrouwen ze op jou. Het is een grote fout om te denken dat iedereen even enthousiast is over jouw eigen ondernemersplannen. Ze zullen je het wellicht in eerste instantie gunnen maar op den duur zal je je ook aan hen moeten bewijzen wat je kan en de kwaliteit bieden waar je voor staat.
3. Ben je uitvinder of ondernemer?
Beide rollen zijn belangrijk in het proces, maar bij het starten van een bedrijf zijn het de kenmerken van de ondernemer die het verschil maken. De uitvinder besteedt zijn tijd namelijk veel meer aan onderzoek, productoctrooien en prototypes. Hierbij negeert hij misschien wat echt belangrijk is om het product te promoten en het bedrijf te laten groeien.
4. Accepteer je dat het bedrijf zonder jouw aanwezigheid gewoon doorloopt?
Hoewel het in eerste instantie waar is, is het bedrijf bijna volledig afhankelijk van de ondernemer. Op de lange termijn zal het bedrijf groeien en neemt het nieuw personeel aan met nieuwe eigen ideeën en meer gespecialiseerde functies. Het is dus mogelijk dat het bedrijf jou na verloop van tijd steeds minder nodig heeft. Deze situatie is ideaal voor een succesvol bedrijf.
5. Zie jij jezelf als leider?
Een ondernemer is een leider en een geweldige motivator die speciale eigenschappen nodig heeft zoals doorzettingsvermogen, creativiteit en risicotolerantie. Als je een bedrijf wilt starten en succesvol wilt zijn in het bedrijfsleven, moet je jezelf gaan zien als een geweldige ondernemer. Echter is gebleken dat dit niet voor iedereen opgaat. We hebben gemerkt dat veel startende ondernemers binnen het eerste jaar alweer de handdoek in de ring gooien. Vaak wordt als reden opgegeven dat het waarborgen van de continuïteit en tegenvallende groei de doorslag geeft om er mee te stoppen.