HomeOndernemenDe online boodschappenmarkt groeit hard en daar profiteren vooral de kleine supers...

De online boodschappenmarkt groeit hard en daar profiteren vooral de kleine supers van – Picnic stoot Jumbo van de 2e plaats

-

Dat we meer online boodschappen zijn gaan doen in 2020, zal niemand verbazen. De online supers hebben het afgelopen jaar de omzet met zo’n 65 procent zien stijgen tot 2,5 miljard euro, blijkt uit een onderzoek van GfK, waarover Nu.nl en Distrifood schrijven.

Wat wel opvalt is dat online vooral bij kleinere spelers zoals Picnic, Plus en Coop hard groeit.

Hoewel we nog altijd het liefst zelf de meest verse appeltjes uit het schap pakken, bestelt inmiddels meer dan 26 procent van de huishoudens online de boodschappen. Een jaar geleden was dat nog 21 procent. Die stijging lijkt geheel toe te schrijven te zijn aan de lockdowns.

“We zien zowel bij de start van de eerste als de tweede golf een toename in online klanten”, zegt Joop Holla van marktonderzoeker GfK tegen Distrifood.

Albert Heijn en Jumbo leveren online marktaandeel in

Albert Heijn, die sinds de jaren 90 zowel online als offline marktleider is, zag in 2020 voor het eerst zijn marktaandeel onder de 50 procent zakken. De Zaanse supermarkt wist 47,2 procent van de online boodschappenmarkt in handen te houden, in 2019 was dat nog 51,1 procent.

Ook Jumbo leverde in. Volgens de cijfers van GfK had Jumbo in 2019 nog een marktaandeel van 21,2 procent, een jaar later is dit gedaald naar 19,7 procent. En daarmee wordt de Brabantse super online ineens ingehaald door de bezorgkarretjes van online-only Picnic.

Picnic heeft sinds 2020 ineens het op een na grootste online-marktaandeel in handen en kwam afgelopen jaar uit op 19,8 procent, nipt meer dan Jumbo.

Picnic zag z’n omzet in 2020 dan ook met 95 procent toenemen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Picnic is niet de enige ‘kleine’ speler die klanten wist weg te kapen bij Jumbo en Albert Heijn, ook Plus wist te profiteren van het tekort aan bezorgslots bij de concurrentie. Plus noteerde een omzetgroei van maar liefst 138 procent op online boodschappen in 2020 en zag z’n online-marktaandeel omhoog schieten van 4 naar 5,7 procent.

Ook voor Coop groeide van een marktaandeel van 0,9 procent in 2019 naar 2,1 procent in 2020. Het aandeel van alle overige supermarkten daalde van 6,0 naar 5,6 procent.