HomeOndernemenMoet de eerste versie van mijn product perfect zijn?

Moet de eerste versie van mijn product perfect zijn?

-


HOOFDPUNTEN

  • Als je moet kiezen tussen snel lanceren of een perfecte versie, kies dan altijd voor het eerste
  • Je hebt feedback van kanten nodig
  • Maak eerst je MVP minimaal haalbare product
  • Maak gebruik van gesloten bèta versies voor feedback

startup ideeen 1

“Als je je niet schaamt voor de eerste versie van je product, dan ben je te laat op de markt” is een quote van een van de oprichters van LinkenIn Reid Hoffman. Kijk maar eens naar de eerste landingspagina van Twitter om te zien hoe zij begonnen.

Eerste landingspagina van Twitter
Eerste landingspagina van Twitter

Als we onze tijd een aandacht steken in een nieuw product willen we graag dat het er goed uit ziet voordat je het aan anderen presenteert, hier wordt je immers op beoordeeld.

Perfectionisme kan voor een vroege versie van je product dodelijk zijn. De reden hiervoor is vrij eenvoudig; de eerste versie van je product of dienst is vaak gebaseerd op aannames en deze aannames zijn vaak niet juist. Tijdens de ontwikkeling van je product leer je van je fouten, dit zorgt er naar verloop van tijd voor dat je een eindproduct hebt  die mensen echt nodig hebben. Een perfecte eerste versie maakt hierin geen verschil.

In het begin moet je veel energie steken in het valideren van het idee en je moet er achter zien te komen wat men precies nodig heeft om het probleem op te lossen. Als jij precies dat hebt wat nodig is om het probleem op te lossen, dan kijken de meeste mensen voorbij een slecht ontwerp of enkele schoonheidsfoutjes. Laat zien dat je het product wilt verbeteren en dat je wil samenwerken om de ideale oplossing te bouwen.
Andersom werkt het niet; Een product wordt niet alleen maar gebruikt omdat het er mooi uit ziet en goed is gemaakt, het moet ook functioneel zijn.

Dus aan jou de keus, zie je er in het begin liever goed uit en misluk je? Of zet je je ego aan de kant voor een slechtere versie, maar uiteindelijk slaag je wel?

Het antwoord op de vraag is simpel, maar er zijn voorbeelden van een van de snelst groeien bedrijven die deze theorie tegenspreken en dat maakt het ingewikkeld. Zo heeft berichtendienst Slack, een van de snelst groeiende B2B bedrijven in Amerika, een bijna perfecte eerste versie van hun product gelanceerd. Dit was de reden voor hun krankzinnige groei in hun beginperiode werd er wel gezegd. Natuurlijk is het zo dat het veel waarde zit in een goed doordacht en ontwikkeld eerste product. Het product trekt op deze manier meer aandacht en er zal meer over worden gesproken. In een perfecte wereld zouden wij natuurlijk beide zaken vanaf het begin goed op orde hebben; een product dat problemen oplost wat er ook nog eens goed uitziet en goed is gebouwd. Helaas lukt dat vaak niet.

Het probleem is dat hiervoor veel geld nodig is. Slack heeft een miljoenenfinanciering gekregen en daardoor konden zij zich veroorloven om heel lang achter gesloten deuren te werken aan hun eerste versie. Dagelijks had hadden ze toegang tot honderden alpha-en-beta test gebruikers die de ontwikkelaars zeer belangrijke feedback gaven. Zo konden ze een tool bouwen die mensen écht nodig hadden en het zag er ook nog gelikt uit.

De meeste start-ups hebben die luxe niet. Je moet dan kiezen tussen iets bouwen wat men nodig heeft, dit wil je dan zo snel mogelijk laten zien. Of een perfecte eerste versie lanceren. Het is dan essentieel dat je voor de eerste optie gaat.

Maar er is een compromis die ook kleine startups kunnen gebruiken: Door alleen de belangrijkste functies van je idee te ontwikkelen en te testen kan je dit flink uitdiepen en perfectioneren.

Een bekend voorbeeld van een MVP ( Minimale haalbare product) is die van een auto. De MVP van een auto is een skateboard. Door een skateboard te bouwen kan je de aanname testen dat er mensen zijn die voor een persoonlijk transportmiddel willen betalen. Het maken van een mooi en stevig skateboard is veel realistischer dan het bouwen en perfectioneren van een hele auto, zeker als met een klein team bent met weinig tijd.

Last but not least, het beschikbaar stellen van een gesloten beta versie van je product is een goede oplossing als jij je in deze situatie bevindt. Er zijn klanten die veel waarde hechten aan persoonlijke aandacht en exclusieve toegang tot je product in een beta fase. Gebruikers van de beta fase hebben meestal wel begrip voor de onvolkomenheden die nog in het product zitten en op deze manier kan je zeer waardvolle feedback en tijd verzamelen voor je officiële product lancering.

Alex
Alexhttp://biztrends.nl
Mede-oprichter van BizTrends