HOOFDPUNTEN
- Het aannemen van nieuw talent is een cruciaal onderdeel van het ondernemersproces
- De specifieke elementen van een wervingsproces zijn uniek voor elk bedrijf
- Vaak ontbreekt het aan informatie over de bedrijfscultuur
- Het is belangrijk dat potentiële werknemers jou ook mogen interviewen
Ontdek hoe je je wervingsproces kunt opzetten en verbeteren om de kwaliteit en het behoud van je werknemers te verbeteren.
Een goed wervingsproces kan je helpen om goed personeel aan te trekken en te behouden.
Verbeter je wervingsproces met technologie, reputatiemanagement en nauwkeurige functiebeschrijvingen. Let tijdens interviews op de coachbaarheid van medewerkers, emotionele intelligentie, temperament en motivatie.
Dit artikel is bedoeld voor startups en kleine bedrijven die hun huidige wervingsproces willen verbeteren.
Het aannemen van nieuw talent is een onvermijdelijk en cruciaal onderdeel van het ondernemersproces. Het is ingewikkelder dan alleen het beoordelen van cv’s en het houden van interviews. Er bestaan veel wervingsfouten die een gekwalificeerde kandidaat kunnen afschrikken om bij jou aan het werk te gaan. Van slecht opgestelde functiebeschrijvingen tot gebrek aan communicatie over sollicitaties. Met het juiste proces werf je de beste kandidaten.
In dit bericht
Wat is een wervingsproces?
Een wervingsproces is een stapsgewijze methode die wordt gebruikt om nieuw medewerkers te vinden, te werven en uiteindelijk aan te nemen. Een goed wervingsproces helpt je om getalenteerde medewerkers aan te trekken en te behouden die passen bij je organisatie. De specifieke elementen van een wervingsproces zijn uniek voor elk bedrijf, maar er zijn enkele algemene stappen die elk bedrijf kan volgen om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken en in dienst te nemen.
Welke stappen zijn er in het wervingsproces?
Hoewel de specifieke stappen in je wervingsproces uniek moeten zijn voor je bedrijf, zijn er 10 algemene stappen die de meeste wervingsprocessen omvatten.
- Schrijf een functieomschrijving die de wervingsbehoefte nauwkeurig weergeeft.
- Adverteer en rekruteer voor de openstaande functie.
- Analyseer en beoordeel cv’s, sollicitatiebrieven en sollicitaties van kandidaten.
- Voer een telefonisch interview voor de eerste screening.
- Voer persoonlijke interviews af (of videoconferentiegesprekken als je op afstand werft).
- Laat de sollicitant toepasselijke assessments uitvoeren.
- Voer een achtergrondcontrole uit en controleer referenties
- Neem een beslissing over het aannemen van personeel
- Verleng een vacature
- Neem de nieuwe werknemer aan en werk hem in
Hoe je je wervingsproces kunt verbeteren
Als je al een wervingsproces hebt, is de kans groot dat dit kan worden verbeterd om beter aan je zakelijke behoeften te voldoen. Hier zijn zeven tips om uw wervingsproces te verbeteren.
1. Bouw een sterk werkgeversmerk op.
Volgens een Monsterboard-rapport zijn meer dan 75% van de professionals passieve kandidaten die momenteel niet op zoek zijn naar een nieuwe functie, maar wel openstaan voor nieuwe kansen. Het opbouwen van een sterk werkgeversmerk vermindert niet alleen het personeelsverloop met 28%, het trekt ook deze passieve kandidaten naar je bedrijf boven anderen.
Uit een LinkedIn-enquête bleek dat 69% van de respondenten waarschijnlijk zal solliciteren als de werkgever zijn merk actief beheert door te reageren op beoordelingen, het bedrijfsprofiel bij te werken en updates over de bedrijfscultuur en werkomgeving te delen.
Wanneer je je concentreert op het opbouwen van een bekend werkgeversmerk, hoef je minder actief te werven. Je wordt een zeer gewilde organisatie die overspoeld wordt met sollicitanten.
2. reageer en communiceer zo snel en efficiënt mogelijk.
LinkedIn meldde dat de beste kandidaten binnen 10 dagen van de markt zijn. Het is belangrijk om snel te handelen, vooral als je weet dat je geïnteresseerd bent in een specifieke sollicitant. Zelfs als je nog geen beslissing hebt genomen, moet je regelmatig contact opnemen met de kandidaat en verdere details van de functie bespreken om er zeker van te zijn dat je op hun radar bent. Reageer ook meteen op eventuele vragen of opmerkingen om ze tijdens het proces op de hoogte te houden.
3. Schrijf betere functieomschrijvingen.
Veel bedrijven schrijven functieomschrijvingen met lijsten van verantwoordelijkheden en vereisten, maar uit een onderzoek bleek dat dit gekwalificeerde werknemers kan vervelen en afstoten. Vaak ontbreekt het aan informatie over de bedrijfscultuur, wat ze te bieden hebben en informatie met wie ze gaan samenwerken.
4. Omarm digitale trends en sociale media.
De meeste mensen willen werken voor bedrijven die op de hoogte zijn van de laatste technische trends. Onderdeel van het omarmen van het digitale tijdperk is het gebruik van openbare socialemediaprofielen voor kandidaat onderzoek. Zoals de meeste werkgevers, voer je waarschijnlijk een standaard achtergrondonderzoek uit naar sollicitanten, maar de sociale mediaprofielen van de kandidaat kunnen meer details geven over het individu als persoon en als werknemer, in positieve of negatieve zin.
Hoewel het juridisch riskant is om de sociale media-activiteit van een kandidaat een rol te laten spelen bij uw wervingsbeslissingen, omdat dit kan leiden tot onbewuste vooringenomenheid of discriminatie, kan het je een beter beeld geven van een sollicitant die je wilt aannemen.
5. Pas de persoonlijkheid aan de job aan.
Hoewel de juiste vaardigheden de belangrijkste factor lijkt om te bepalen of een kandidaat een goede match is, zegt de realiteit dat vaardigheden kunnen worden verworven, maar persoonlijkheden niet.
Overweeg tijdens het selectieproces hoe de persoonlijkheidskenmerken van een kandidaat aansluiten bij de dagelijkse taken. Een eigenschap als empathie zou bijvoorbeeld waarschijnlijk veel belangrijker zijn voor een verpleegkundige of maatschappelijk werker dan voor een belastingadviseur of een programmeur.
6. Verbeter je interviews.
Het is belangrijk dat potentiële werknemers jou ook mogen interviewen. Door kandidaten vragen te laten stellen, krijgt je de kans om te zien wat voor hen belangrijk is. Het geeft hun ook de kans om te bepalen of de functie bij je bedrijf bij hen past, of om juist te besluiten dat dit niet de juiste keuze voor hen is.
7. Hou je beoordelingen in de gaten.
Potentiële werknemers zoeken vaak naar eerlijke beoordelingen over bedrijven waarvoor ze willen werken. Dit gaat vaak over salaris, secundaire voorwaarden en recensies van huidige en voormalige werknemers. Studies tonen aan dat 86% van werkzoekenden reviews en beoordelingen van bedrijven leest voordat ze besluiten om te solliciteren. Topkandidaten solliciteren misschien niet eens als ze het niet leuk vinden wat ze zien: 50% van de werkzoekenden zei dat ze geen baan zouden aannemen bij een bedrijf met een slechte reputatie, zelfs niet voor een loonsverhoging.
Twee facetten die kandidaten aantrekken, zijn onder meer actief zijn op beoordelingswebsites en het plaatsen van nauwkeurige informatie. Als je veel negatieve recensies van voormalige werknemers hebt, is het misschien tijd om aan je bedrijfscultuur te werken voordat je probeert om openstaande vacatures in te vullen. Hierdoor kan het behoud van je medewerkers worden verbeterd en kan dit leiden tot meer positieve beoordelingen die kwaliteitsmedewerkers aantrekken.