HomeMarketing10 SEO-tips voor een succesvolle website

10 SEO-tips voor een succesvolle website

-


HOOFDPUNTEN

  • Maak trefwoorden onderzoekonderdeel van je contentstrategie
  • Maak unieke kwaliteitscontent met jouw expertise
  • Zorg voor pakkende Meta titels voor een hogere CTR
  • Een goed ontwerp en snelheid van je website zijn een must
  • Inkomende links, uitgaande links en inner links

10 factoren voor Zoekmachineoptimalisatie

Voor veel ondernemers is de website het belangrijkste hulpmiddel om je onderneming te laten groeien. De basis voor meer bezoekers op je website zit hem in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoe meer gericht verkeer er op de website komt hoe groter de kans dat deze bezoekers ook echt klanten worden, SEO (Search Engine Optimalisation) speelt hierin een grote rol.

Zoekmachineoptimalisatie is een complexe materie, er zijn naar schatting meer dan 200 factoren die Google (en andere zoekmachines) meenemen bij het ranken van een website. Sommige factoren zijn van levensbelang en anderen zijn vooral leuk om te hebben.

Maar hoe weet je als ondernemer welke factoren dit zijn?

Hier zijn tien essentiële SEO-factoren om jouw website tot een succes te maken.

1.      Toegankelijkheid van zoekmachines

Zoekmachines moeten jouw website kunnen vinden om geïndexeerd te worden, als ze uw site niet kunnen crawlen wordt deze niet getoond in de zoekresultaten. Vrijwel alle CMS systemen hebben dit ingebouwd en zorgen voor een goed werkend robots.txt bestand, een sitemap.

2.      Trefwoordenonderzoek

De essentie van SEO is om de beste inhoud te matchen met de meest relevante zoekopdrachten. Als klanten op Google zoeken is het belangrijk dat de inhoud van jouw pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Het is belangrijk dat jouw pagina’s overeenkomen met de ingevoerde zoekopdrachten. Dit doe je door trefwoordenonderzoek te doen. Maak het trefwoordenonderzoek een belangrijk deel van je contentstrategie. Check welke zoektermen mensen gebruiken, hoe vaak op deze termen wordt gezocht en hoe makkelijk-of-moeilijk je op zoekwoorden kan worden gerankt. Schrijf vervolgens jouw content naar aanleiding van de uitkomsten.

3.      Kwaliteitscontent

Wat nog belangrijker is als schrijven met de juiste zoekwoorden is kwaliteitscontent. Alleen maar schrijven voor de SEO met pagina’s vol met zoekwoorden en zonder strategie zal niet helpen.

Google zoekt naar expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAT). Artikelen moeten worden geschreven die aansluiten bij de informatiebehoefte van de bezoekers en de schrijver moet gezien worden als expert over het onderwerp. Hierbij kan vakjargon helpen, dit toont Google dat je verstand hebt van het onderwerp. Google gaat er ook vanuit dat iemand die veel heeft gepubliceerd een expert is. Autoriteit verwerf je door de kwaliteit van het linkprofiel, meer hierover later in dit stuk.

4.      Meta Titels en omschrijvingen die doorklikken stimuleren

Ook al heb je de beste website met de beste producten of diensten, als niemand vanuit Google doorklikt naar je website heb je er niks aan. Een goede CTR (Click-Through Rate) is daarom erg belangrijk. Je kan dit bereiken door pakkende metatitels en beschrijvingen te maken. Dit zijn kleine tekstfragmenten die je in de zoekresultaten van Google ziet.

Een goede beschrijving is aanlokkelijk, informatief en actief geschreven. Doe echt je best voor deze korte inleiding om eruit te springen. Hoewel deze metabeschrijvingen geen directe factor zijn voor je ranking helpen ze wel je CTR te verhogen.

Voor wordpress kan je hier bijvoorbeeld Yoast voor gebruiken.

5.      Inhoud die voldoet

Zoekwoorden die overeenkomen met de zoekopdracht van de bezoeker en inhoud die wordt gelezen is een belangrijke factor voor ranking in Google. Hoe langer iemand op jouw site doorbrengt, hoe waarschijnlijker het is dat de inhoud voldoet aan de zoekintentie. Google wil de juiste informatie geven aan bezoekers en als jouw website die inhoud heeft dan zal deze eerder scoren in de SERP (Search Engine Rankings Page )van Google.

Ben je benieuwd naar jouw SERP? Gebruik de SERP Checker

6.      Originaliteit

Unieke content met hoge kwaliteit is erg belangrijk voor Google, probeer zelf artikelen te schrijven die nergens anders te vinden is. Dubbele content (knippen en plakken) wordt door Google niet gewaardeerd, evenals meerdere pagina’s met praktisch dezelfde inhoud.

Dat wil niet zeggen dat je volledig nieuwe concepten of ideeën moet maken, maar geef er je eigen draai aan en praat vanuit je eigen perspectief. Zo laat je zien dat je een betrouwbare expert bent (zie punt 3).

7.      Goed webdesign

Een belangrijke factor in een succesvolle SEO strategie is de zogenaamde customer journey door de website. Hoe beweegt een bezoeker zicht door de website om zo te vinden ze nodig hebben en om bijvoorbeeld snel een aankoop te doen. Een goede lay-out en een duidelijk structuur helpen enorm bij het halen van een hogere conversie en het delen van pagina’s, wat de SEO weer ten goede komt.

8.      Links, links, links

Of het nu gaat om inkomende links, uitgaande links of interne links, de linkstrategie speelt een grote rol in hoe goed je website scoort in Google en andere zoekmachines.

De kwaliteit van de inkomende links wordt bepaald door wie naar je website linkt en waarom. Een link van een hoogwaardige websites dan heeft meer waarde dan een link van een domein met een lage kwaliteit.

Met een uitgaande link stuur je bezoekers naar een andere website om meer informatie op te doen. Linken naar relevante en gezaghebbende websites is altijd goed, uitgaande links naar onbetrouwbare websites zijn niet zo goed.

Interne links zijn links die verschillende pagina’s en berichten naar elkaar linken. Het kan bezoekers helpen om verschillende pagina’s aan elkaar te verbinden om zo bezoekers sneller informatie te geven of naar een aankoop te sturen.

9.      Snelheid

Als we zijn beland op een website die je wilt lezen en je wordt gefrustreerd door trage laadtijden dan is de lol er snel af. Google wil de gebruikerservaring zo hoog mogelijk hebben en daarom krijgen snelle websites voorrang op langzamere.

Er zijn een aantal factoren die meespelen om de snelheid te verhogen. De webhoster van je site speelt een rol, maar je kan ook optimalisaties doorvoeren door bijvoorbeeld een cache-plugin aan te zetten en de afbeeldingen te optimaliseren.

10. Mobiele optimalisatie

Een belangrijke factor van de laatste jaren is of je website wel responsive is. Meer dan de helft van de zoekopdrachten die worden uitgevoerd zijn vanaf een mobiel, waardoor het echt noodzakelijk is dat je website goed te gebruiken is voor verschillenden schermformaten. Google waardeert  websites die responsive zijn veel hoger dan concurrenten die dat niet hebben.

Succesvolle zoekmachineoptimalisaties voor ondernemers

Als ondernemer telt elke kleine verbetering. Met een paar doelgerichte aanpassingen aan de structuur, het ontwerp en de manier waarop content wordt geschreven kan je website een flinke boost in Google krijgen.

Laat jouw website voor je werken door meer conversies te generen, in welke branche je ook actief bent. Gebruik deze tien factoren in je voordeel en in de eerste stappen naar goede zoekmachineoptimalisaties.

Alex
Alexhttp://biztrends.nl
Mede-oprichter van BizTrends