HOOFDPUNTEN
- Laat online marketing onderdeel zijn van je marketingstrategie
- Leer je doelgroep kennen en spreek ze direct aan
- Met een blog haal je langdurig organisch verkeer naar jouw website
- Social media tools hebben een groot bereik
Digitale marketing is tegenwoordig een van de krachtigste tools om je bedrijf te promoten en nieuwe leads te verzamelen. Leads die je uiteindelijk om kan zetten in harde sales. Dit kan je alleen bereiken als je weet hoe je de verschillende marketing tools efficiënt kan inzetten. Veel marketeers halen ondanks hun werk niet het gewenst resultaat, dat komt vaak doordat ze niet precies weten wat ze moeten doen als ze online marketing gebruiken voor hun marketingstrategie.
Als je geen online marketing strategie hebt kan het de groei van je bedrijf stagneren of zelfs erger. Probeer daarom deze drie bekende fouten te vermijden en zorg voor een productieve online marketingstrategie om door te groeien.
In dit bericht
1. Je doelgroep niet kennen
De grootste fout die je kan maken is het niet kennen van je doelgroep, veel online marketingstrategieën lopen hier op mis. Als marketeer wil je natuurlijk graag de verkoop van je product stimuleren, maar als je niet weet wie de doelgroep is dan gaat dat niet lukken.
Als je weet aan wie je je moet richten, dan is het veel makkelijker om je te concentreren op de exacte behoefte van de doelgroep. Zo kan je veel sneller en efficiënter werken om het product of dienst op de doelgroep af te stemmen. Op deze manier kan je ook makkelijk functies toevoegen zodat je je dienstverlening nog beter af stemt en nog sneller het probleem voor de klant kan oplossen.
Een ander voordeel is dat je effectieve online marketingstrategieën kan bedenken om relevantere leads binnen te halen. Dit kan door relevante content te maken, via e-mailmarketing, of met aanbiedingen of weggeefacties.
Het kennen van de doelgroep is een perfecte manier om je online marketingstrategie relevanter en dus succesvoller te maken, zorg dus altijd dat je weet voor wie je de boodschap maakt.
2. Geen blog hebben
De tweede fout die marketeers maken is dat ze geen blog op hun website hebben. Je kan via social media je bedrijf op de kaart zetten, maar het verkeer dat via bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter binnenkomt zal uiteindelijk verdwijnen.
Het verkeer dat blijft bestaan komt vaak via organische zoekresultaten op jouw website. Bloggen kan er voor zorgen om een constante stroom organische bezoekers naar je website te krijgen. Dat doe je door nieuwe, kwalitatief hoogwaardige en SEO-vriendelijke content te maken en te publiceren op je website.
Het kan er voor zorgen dat jouw website een hogere positie krijgt in de zoekresultaten, waardoor er meer organisch verkeer via de zoekmachines op je website komt. Het meeste organische verkeer is gericht op zoek naar een oplossing en daarmee vergroot het de kans aanzienlijk om een hogere conversie te halen.
3. Social Media negeren
Misschien geloof je het niet, maar het verkeer dat je via social media ontvangt zal niet voor eeuwig duren. Dat betekend niet dat je het social media helemaal moet negeren in je online marketingstrategie, integendeel. Volgens marketing facts gebruikte in 2020 maar liefst 96% van de Nederlanders social media. Het hoogste gebruik is van Whatsapp, maar facebook (74% van de Nederlanders), Instagram (40%) en Twitter (20%) zijn ook ruimschoots vertegenwoordigd. Dit betekend dat al deze mensen makkelijk via social media te bereiken zijn. Het grote voordeel is bovendien dat social media marketingcampagnes een van de goedkopere manieren is om reclame te maken.
Er zijn nog andere voordelen voor het gebruik van social media. Door actief te zijn op de verschillende social media kanalen kan je makkelijk in contact komen met alle volgers en zo kan je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. Als je actief iets post, of interactie hebt met je volgers door bijvoorbeeld hun posts te liken of op opmerkingen te reageren, dan zal de zichtbaarheid van je merk toenemen. Mensen zullen hierdoor het merk sneller herkennen en het is een hele goede manier om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen. Je kan ook bijvoorbeeld ook live gaan en een-op-een met je volgers communiceren, zo leer je snel hun verwachtingen kennen of je kan bijvoorbeeld een nieuw product promoten of een aanbieding aankondigen.
Het beste van sociale media is het gemak en de snelheid waarmee je een grote groep mensen in één keer kan bereiken. Door relevante hastags (#) in het bericht te gebruiken kan je dit bereik nog verder vergroten. Je loopt dus veel kansen mis als je geen social media gebruikt in je online marketingstrategie.
Dit zijn enkele van de meest gemaakte fouten die marketeers maken. Probeer te leren van de gemaakte fouten en probeer ze niet nogmaals te maken.
Wat het doel van jouw bedrijf ook is, online marketing kan je niet meer negeren. Dus waarom zal je het niet gelijk goed doen, bovenstaande fouten hoef je in elk geval niet meer te maken.