HomeMarketingZeven website frustraties (en hoe je ze kan verhelpen)

Zeven website frustraties (en hoe je ze kan verhelpen)

-


HOOFDPUNTEN

  • Kies je doelgroep, je kan niet iedereen pleasen
  • Wees consequent in je imago
  • Een goede gebruikerservaring is belangrijk
  • Zorg voor meerdere contactmogelijkheden
  • Duidelijke en doelgerichte tekst is een must

zeven website frustraties 1

Elk bedrijf heeft tegenwoordige wel een website, maar een website is al lang niet meer een uithangbord die je eenmalig maakt en er vervolgens niet meer naar om kijkt. Het opzetten van een website is pas het begin, je kan je als bedrijf niet meer veroorloven om een website te hebben zonder deze te updaten of te gebruiken voor andere marketing activiteiten. Tegenwoordig moet een website geoptimaliseerd worden en bekende pijnpunten moeten worden voorkomen, anders haken bezoekers snel af, zonder enige interactie. Ze zullen naar een concurrent gaan die zijn digitale zaakjes wel op orde heeft.

Wij hebben een lijst met veel voorkomende frustraties op een rijtje gezet om zo een solide website neer te zetten waar mensen voor terug willen komen.

1. Geen doelgerichte markt of Niche

Het is een bekend gezegde dat je niet iedereen kan pleasen en volgens mij moet je dat ook niet willen. Probeer je bij het maken van een website te richten op een bepaalde doelgroep of een niche. Gevolg hiervan is dat bepaalde groepen als het ware worden uitgesloten, maar wat je eigenlijk doet is je doelgroep verkleinen. De kerngroep waar je je opricht zal zich meer aangetrokken voelen tot de inhoud van je website.

Als je primaire doelgroep bijvoorbeeld Generatie Z is, dan zijn de onderwerpen en het taalgebruik anders dan als je je richt op millennials of babyboomers. Door te kiezen voor een demografische doelgroep kan je elementen op de website aanpassen en hogere conversies creëren.

2. Ontbreken van een consistent merkimago

De website is voor veel klanten een digitale representatie van je bedrijf, een consistent merkimago voeren is daarom erg belangrijk. Steek wat tijd in het brainstormen over de toon en de boodschap die op je de website wilt verkondigen. Dit zou niet moeilijk moeten zijn als je de juiste doelgroep hebt gedefinieerd.

Als je weet hoe het merk aanvoelen, zorg er dan voor dat dit beeld door de hele site hetzelfde wordt gehanteerd. De tone-of-voice moet contant zijn op de homepage, in een blogpost en op de contactpagina, maar ook tijdens het contact met klanten. Let hierbij ook op dat het gebruik van afbeeldingen, lettertypes en andere site elementen in een lijn staan met alle andere communicatie die door het bedrijf worden gebruikt. Het gebeurd nog te vaak dat er niet eenduidig wordt gecommuniceerd, in woord en beeld. Dit zorgt voor een slechte gebruikerservaring.

3. Slecht kleurgebruik

Kleuren spelen een belangrijke rol in hoe klanten op een website reageren. Onze tips over goede kleurkeuzes:

  • Denk aan je branche bij het kiezen van kleuren. Sombere kleuren die voor bijvoorbeeld een IT-bedrijf werken, werken niet voor een restaurant of een café.
  • Doe onderzoek naar kleurentheorie, hierdoor leer je hoe je emoties kan oproepen en hoe je kleuren kan combineren.
  • Kies niet meer dan vijf kleuren om een palet te vormen. Kies maximaal twee primaire kleuren voor op de website. De overige kleuren worden gebruikt als accent op bepaalde elementen. Maak op de website geen gebruik van andere kleuren buiten dit palet.

Ondernemers kiezen nog te vaak voor kleuren die ze zelf mooi vinden. Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar het gebruik van kleuren moet wel op de juiste manier worden toegepast, gebaseerd op de kleurentheorie en gebruikerservaring.

4. Geen goede gebruikerservaring (UX)

Als de gebruikerservaring te omslachtig is, dan maakt het niet uit hoe mooi de website is. Wees voorzichtig met drukke elementen die gebruikers afleiden. Focus op wat belangrijk is door belangrijke informatie bovenaan de pagina te zetten. Bezoekers moeten weten waar ze naar toe moeten om precies die informatie te krijgen waar ze naar op zoek zijn, zonder teveel poespas. In sommige gevallen kan het lonen om een professionele UX-designer in te huren voor het beste resultaat.

5. Bezoekers kunnen niet makkelijk contact opnemen

Het is erg belangrijk voor bezoekers dat ze op verschillende manieren contact kunnen opnemen met jouw bedrijf. Voeg daarom altijd een contactformulier en een telefoonnummer toe, een live chat is ook een mooie toevoeging dat zorgt voor extra authenticiteit.

Bezoekers willen niet automatisch iets weten over producten of diensten, maar soms willen ze ook specifieke informatie over een bijvoorbeeld een merkt dat je verkoopt. Voeg daarom een FAQ pagina, een live-chat en een contactformulier toe. Laar klanten zich ook inschrijven voor een nieuwsbrief zodat klanten als eerste op  de hoogte zijn van het laatste nieuws.

Bedenk dat hoe makkelijker bezoekers met jouw bedrijf kunnen communiceren hoe meer vertrouwen dit wekt.

6. Inhoud niet lekker leesbaar

Veel bezoekers op een website lezen een pagina niet echt, ze scannen wat er op een pagina staat. Als er op de website alleen maar lange alinea’s staan met ingewikkelde zinnen en woorden om maar slim te klinken, dan zal dat waarschijnlijk het tegenovergestelde effect hebben. Lezers haken dan snel af omdat ze gefrustreerd raken of zich vervelen. Houd daarom je taalgebruik eenvoudig en de alinea’s kort. Kom snel ter zake en creëer iets waarmee je waarde toevoegt.

Lees ook onze 10 SEO-tips voor een succesvolle website.

7. Website niet responsive

Er is een grote kans dat jouw website vaker op een smartphone wordt bekeken dan via een PC of laptop. Het is daarom een must dat jouw website responsive is, dat zorgt er voor dat de lay-out zich aanpast aan het kleinere scherm waarop de website wordt bekeken.
De mobile site moet ook snel worden geladen, als dit te lang duurt dan zal het bezoekers frustreren waardoor bezoekers af kunnen haken. Zorg er daarom voor dat je een mobiel vriendelijk thema gebruikt het lettertype en de afbeeldingen aanpast voor elk apparaat.

Conclusie

Als bezoekers een van de bovenstaande problemen ondervinden dan is de kans groot dat ze jouw website zullen verlaten en niet meer terugkomen. De gebruikerservaring was immer niet goed. Door je bewust te zijn van deze valkuilen kan je gerichter aanpassingen maken aan je website en deze optimaliseren. Het is belangrijk om weloverwogen keuzes en wijzigingen aan te brengen, als je dat consequent blijft volhouden dan is de kans groot dat je bedrijf online zal groeien.

Alex
Alexhttp://biztrends.nl
Mede-oprichter van BizTrends