HOOFDPUNTEN
- Richt je op een specifieke markt (demografisch)
- Ontdek wie je potentiële klanten zijn, en vertel ze je idee
- Weet waar je markt is om je kansen op klantenwerving te vergroten
- Creëer maximale spreiding onder je klantenbestand
- Ontwikkel een verwijzingsstrategie die uw gebruikers aanmoedigt
Een van de meest moeilijkste en belangrijkste taken voor startups is het werven van klanten, vooral als je als starter in de beginfase bevindt, waar je veel moeite hebt om ze te vinden.
Dit komt doordat de markt niet bekend is met je producten, diensten en merk. Voor wat bedrijven de beste strategieën voor klantenwerving moeten maken, werken ze niet allemaal, aangezien degenen die ze implementeren niet genoeg expertise hebben, wat weinig succes oplevert.
De realiteit van klantenwerving is dat het vertrouwen in bedrijven in de loop van de tijd is uitgehold. HubSpot meldde onlangs dat 55% van de consumenten de merken die ze kopen niet meer zo vertrouwt als vroeger. 65% van de consumenten vertrouwt advertenties niet en 71% vertrouwt gesponsorde berichten op sociale media niet. Je moet dus een solide strategie bedenken.
Om het werven van klanten voor uw startup te bevorderen, geven we jou bij BizTrends de volgende aanbevelingen:
In dit bericht
Vind je gebruikers
Er is een specifieke markt (demografisch) waarop je zich moet richten. Als je geen specifieke doelgroep in gedachten hebt, beperkt dat waarschijnlijk jou vermogen om je merk effectief op de markt te brengen. Tenzij jou product aan universele behoeften voldoet, kun je jou aandacht in eerste instantie het beste beperken tot een of twee markten.
Als je eenmaal hebt ontdekt wie je potentiele klanten zijn, benader ze dan en vertel ze je idee. Als je opmerkingen en feedback over je producten of diensten krijgt, kun je deze vervolgens aanpassen om beter aan hun behoeften te voldoen.
Ontdek waar je ze vindt
Je moet weten waar je markt is om je kansen op klantenwerving te vergroten. Je moet altijd zijn waar je potentiële klanten zijn, dat wil zeggen, online en offline. Op basis van deze informatie kun je je marketingstrategieën uitrollen.
Gerichte gebruikers of klanten die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem, hebben de neiging deze groepen te bezoeken. Als je ze eenmaal heeft gevonden, vermijd dan alleen reclame te maken voor de producten en diensten die je aanbiedt, probeer met deze gebruikers om te gaan en waarde te creëren.
Neem videocontent op
Een van de trends, zoals je wellicht weet, is het creëren van videocontent om je merk of product te promoten en klantenwerving te vergemakkelijken. Onthoud dat het interessant moet zijn en op een zinvolle manier waarde moet bieden aan je klanten. Publiceer de video’s op sociale netwerken die u hebt gekozen om met uw klanten te communiceren, het doel is dat ze via deze kanalen uw website bereiken en u ze beetje bij beetje naar u toe brengt, totdat ze denken dat ze klaar zijn om bij u te kopen.
Vertel het verder
Zodra je de inhoud hebt bepaald en deze zich op je platforms bevindt, wil je het woord over je merk verspreiden. De doelstelling moet zijn om maximale spreiding onder je klantenbestand te creëren. Onderschat de kracht van mond-tot-mondreclame niet, verwijzingen zijn een zeer belangrijk aspect in je klantenwervingsstrategie.
Produceer regelmatig hoogwaardige inhoud
Een goede strategie voor klantenwerving is om jezelf te profileren als een vertrouwde expert in uw niche of branche. Een manier om dit te doen is door regelmatig kwaliteitsinhoud te produceren. Sommige media zijn onder meer blogs, websites voor sociale media of nieuwsbrieven. White papers zijn een andere geweldige manier om uw merk als betrouwbaar te bestempelen, vooral als u zich in een meer technische niche of branche bevindt.
Zoekmachines optimaliseren
Als je eenmaal waardevolle inhoud hebt gemaakt, moet je eraan werken om je positie in zoekmachines te verbeteren. De beste manier om dit te doen is met SEO door zoekwoorden zoals longtails te optimaliseren en altijd backlinking te gebruiken. Onze redacteur Alex Mulder gaat hier verder op in, in zijn artikel: 10 SEO tips voor een succesvolle website.
Ontwikkel een verwijzingsstrategie die uw gebruikers aanmoedigt om naar andere potentiële klanten te verwijzen. Ze zullen waarschijnlijk fungeren als de basis van uw strategie voor klantenwerving, vooral in uw begindagen.