HomeOndernemenHoe weet ik of ik het juiste Startup idee heb?

Hoe weet ik of ik het juiste Startup idee heb?

-


HOOFDPUNTEN

  • Hoe innovatiever het idee, hoe groter de kans op mislukkingen
  • Ga “validatie-experimenten” aan met je idee of product
  • Maak je product “Market-fit”
  • Vind je minimale klantensegment (MVS)
  • Hecht niet teveel aan je oorspronkelijke idee als de markt daarom vraagt

heb ik het juiste startup idee 1
Onderzoek wijst uit dat hoe innovatiever het idee, hoe groter de kans op mislukkingen

Studies tonen aan dat hoe innovatiever het startup idee is, hoe groter de kans dat het kan mislukken. Als je aan een innovatieve oplossing bouwt is het zaak om je tijd en geld op de juiste manier te investeren, wij proberen uit te leggen hoe.

De ervaring leert dat het veel startups niet lukt om een stabiele onderneming te worden en bij startups met een innovatief plan is de kans dat ze het niet overleven nog veel groter. Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics mislukken twee op de tien bedrijven in het eerste jaar en zes op de tien halen het tien jarig jubileum niet. Als je alleen kijkt naar innovatieve startups dan is het aantal mislukkingen zelfs 11 op de 12, weet het Startup Genome-project te vertellen.

Als je naar deze statistieken kijkt is het wel duidelijk dat je eerst zeker moet weten of je wel het juiste idee te pakken hebt, voordat je al je tijd en geld gaat investeren in een idee dat eigenlijk gedoemd is om te mislukken.

Het probleem is dat als je écht een innovatief idee hebt wat nog nooit is gedaan of getest, dan is er ook niemand die kan vertellen of jouw idee gaat werken of niet. Het is dus aan jou om het werk te doen en om te kijken of je idee aanslaat.

Voor beginnende ondernemers is het dan ook cruciaal om het idee dat ze hebben te toetsen middels experimenten. Bij deze zogenaamde validatie-experimenten ga je elke stap die je zet meten en beoordelen. Op basis van aannames en hypotheses bepaal je de richting en door dit te beoordelen maak je nieuwe keuzes. Dit is het principe van gevalideerd leren. Dit proces herhaalt zich steeds weer op basis van nieuwe aannames en hypotheses.

Als je wilt groeien als startup en er komen investeerders of overname kandidaten kijken, dan kan je alleen hun interesse wekken als jouw product ook echt “market-fit” is. Met andere woorden: er moet behoefte zijn aan jouw product. Het doel is simpel: Je moet bepalen of het probleem dat je oplost ook echt bestaat en of de oplossing die je biedt haalbaar is. Het meest overtuigende bewijs hiervoor is: Inkomsten. Wil iemand voor jouw idee betalen?

Het belangrijkste is om met zo min mogelijk tijd en moeite er achter te komen of jouw idee werkt. Vaak moet er een tastbaar prototype komen om de verkoop op gang te brengen, maar dit kan behoorlijk duur zijn. Er is op voorhand al veel te doen om te beoordelen of jouw idee werkt. Volg deze vier stappen.

  • Stap 1 is om het aanbod te bepalen en te presenteren. Je kan een landingspagina of een presentatie maken als je het gaat verkopen.
  • Stap 2 is om je zogenaamde MVS (Minimum Viable Segment) te vinden, de kleine groep mensen die precies het probleem hebben dat jij oplost. De oplossing moet voor een voldoende groot marktsegment zijn en moet overal op dezelfde manier worden toegepast. Een oplossing die voor elke klant specifiek wordt toegepast is niet schaalbaar, je bent een startup, geen consultant en startups moeten schaalbaar zijn.
  • Stap 3 is om een voorverkoop te houden. Neem contact op met de mensen in jouw MVS, plaats berichten op social media of forums waar deze mensen waarschijnlijk actief zijn. Voer ook kleine gerichte advertentiecampagnes uit om interesses te evalueren. Als voorverkoop helemaal niet mogelijk is, probeer dan emailadressen van potentiële klanten te verzamelen met de boodschap dat ze bericht krijgen als je een werkend prototype hebt.
  • Stap 4 is om feedback te verzamelen door klanten te interviewen. Als de resultaten niet zijn wat je had verwacht probeer dan een nieuw aanbod neer te leggen of zoek een nieuwe MVS te vinden, afhankelijk van de feedback. Herhaal het hele proces totdat je zeker weet dat jouw oplossing goed genoeg is dat klanten er graag voor zouden willen betalen.
    Tijdens dit proces is het belangrijk dat je constant je eigen aannames in twijfel trekt. Probeer je klanten zo min mogelijk te beïnvloeden en probeer zo min mogelijk jouw oplossing op te dringen bij de klant zonder de noodzaak te toetsen. Gedraag je in plaats daarvan meer als een wetenschapper die probeert de waarheid te achterhalen door probleemstellingen te formuleren en te testen.

Het is erg belangrijk dat je je niet teveel hecht aan je oorspronkelijke idee. Het doel van het experiment is om jou idee zo te vormen dat het meer bij de realiteit past.

Kortom, voordat je je helemaal in je nieuwe onderneming stort is het van belang dat je het nieuwe idee gaat toetsen door:

  • Het aanbod te definiëren
  • Het minimale klantensegment bepaalt (MVS)
  • Voorverkoop gaat doen
  • Feedback verzamelen en resultaten evalueren. (Validatie experimenten)
SourceForbes
Alex
Alexhttp://biztrends.nl
Mede-oprichter van BizTrends