HomeOndernemenBelastingtips voor (startende) ondernemers

Belastingtips voor (startende) ondernemers

-


HOOFDPUNTEN

  • De startersaftrek is er om startende ondernemers fiscaal een extra steuntje in de rug te geven
  • Als startende ondernemer moet je vaak eerst een investering doen
  • Ondernemers moeten voor 1 mei belastingaangifte doen
  • Dit kan je een hoop werk en geld besparen
pexels nataliya vaitkevich 6863260 1

Iedere ondernemer krijgt ermee te maken. Namelijk het betalen van belasting. Er zijn voor ondernemers een aantal fiscale voordelen te behalen. BizTrends noemt de belangrijkste regelingen die voor jou kunnen gelden als (startende) ondernemer.

Profiteer van de zelfstandigen- en startersaftrek

De zelfstandigen- en startersaftrek zijn de bekendste aftrekposten voor (startende) ondernemers. Met de zelfstandigenaftrek verlaag je je belastbaar inkomen. Dan hoef je minder belasting te betalen.

Belastbaar inkomen

Het belastbaar inkomen is het inkomen waarover men inkomstenbelasting betaalt. Dit kan verschillen van het bruto-inkomen, afhankelijk van de aftrekposten waar men recht op heeft. Het belastbaar inkomen is onderverdeeld in het inkomen uit werk en woning, het inkomen uit aanmerkelijk belang en inkomen uit sparen en beleggen.

Zelfstandigenaftrek

De zelfstandigenaftrek was tot en met 2019 een vast bedrag van € 7.280, maar wordt tot 2028 afgebouwd tot € 5.000. In 2021 bedraagt de zelfstandigenaftrek € 7.030. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je wel aan enkele voorwaarden voor het ondernemerschap en het urencriterium van 1.225 uur voldoen.

Startersaftrek

De startersaftrek is er om startende ondernemers fiscaal een extra steuntje in de rug te geven. Deze aftrekpost moet je zien als een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Je mag dan nog eens € 2.123 extra aftrekken van de inkomstenbelasting, als je aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Dit bedrag verandert in tegenstelling tot de zelfstandigenaftrek niet. Je mag ook in 2021 nog € 2.123 aftrekken. 

Als je een onderneming start vanuit arbeidsongeschiktheid wordt dit ook ondersteund. Met deze regeling kom je mogelijk in aanmerking voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid.

Bekijk of middelen een optie is

Als je net gestart bent vanuit loondienst, is de kans groot dat je inkomen in dat jaar behoorlijk schommelt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je onderneming afhankelijk is van seizoenen. Als je een sterk wisselend inkomen hebt, moet je vaak meer belasting betalen dan wanneer je inkomen gelijkmatig over een jaar is verdeeld.

Dat is ongunstig wanneer je als startende ondernemer een financieel gezond bedrijf wilt opbouwen. In die situatie kun je gebruik maken van de zogenaamde middelingsregeling. Met deze optie is het dan mogelijk om je inkomen over het jaar te spreiden. Deze optie is echter alleen interessant als het recente inkomen voldoende van voorgaande jaren verschilt.

Als voorbeeld zou je deze rekenmanier kunnen toepassen:

  • Tel de inkomens uit werk en woning van drie aaneengesloten jaren bij elkaar op
  • Deel deze uitkomst door drie
  • Over het gemiddelde inkomen dat hieruit komt bereken je per jaar opnieuw de verschuldigde belasting
  • Vallen de nieuwe berekeningen lager uit dan de oude belastingbedragen? Dan kom je in aanmerking voor een belastingteruggaaf en kan middelen interessant zijn

Kom je in aanmerking voor de meewerkaftrek?

Helpt jouw fiscale partner (dit is je partner, waarmee je samenwoont in 1 huishouding onder een dak) wel eens zonder (of met weinig) vergoeding mee in jouw bedrijf? Bijvoorbeeld tijdens het bijwerken van de administratie of in je zaak tijdens de drukke decembermaand.  Dan kom je in aanmerking voor de meewerkaftrek.

De specifieke hoogte van deze aftrek is zowel afhankelijk van je winst als het aantal uren dat je fiscale partner heeft meegedraaid in je bedrijf. Voor deze regeling zijn aan een aantal voorwaarden waar je als ondernemer moet voldoen:

  • Je moet aan het urencriterium voldoen
  • Je fiscale partner werkt minstens 525 uur per jaar in de onderneming, met een maximale vergoeding van € 5.000
  • Je fiscale partner mag niet bij je in loondienst zijn en mag er door de Belastingdienst geen fictief dienstverband worden geconstateerd.

Investeer en profiteer van belastingvoordeel

Als startende ondernemer moet je vaak eerst een investering doen voordat je daadwerkelijk geld gaat verdienen. Dit kost natuurlijk eerst geld. Je zal eerst moeten zorgen voor bedrijfsmiddelen voor je onderneming. Vaak kun je dit bedrag aftrekken van de belasting.

Als je voor meer dan € 2.300, – investeert, dan mag je vaak nog extra aftrekken. Dit noemen ze investeringsaftrek. Er zijn dan ook een aantal vormen waarvoor je in aanmerking kunt komen:

Kleinschaligheidsaftrek (KIA)

Deze is bedoeld voor ondernemers die een bedrag tussen de € 2.300 en € 323.544 investeren in bedrijfsmiddelen voor hun onderneming. Je mag hierbij gemiddeld 28% aftrekken.

Energie-investeringsaftrek (EIA)

Deze is bedoeld voor ondernemers die voor meer dan €2.500 aan energie-investeringen doen. In dat geval heb je recht op een aftrek van 45%

Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Voor 2021 is bij een bedrag aan milieu-investeringen in een kalenderjaar van meer dan €2.500 de investeringsaftrek vastgesteld op: 36% (categorie I), 27% (categorie II) en 13,5% (categorie III)

Vraag (indien nodig) tijdig uitstel aan

Ondernemers moeten voor 1 mei belastingaangifte doen. Het kan soms zijn dat je het door omstandigheden niet op tijd aangifte kan doen. Wacht dan niet te lang af, maar vraag dan uitstel aan bij de Belastingdienst.

Zo voorkom je eventuele verzuimboetes en hoge aanslagen. Doe dit in ieder geval vóór de deadline van 1 mei, maar eerder is natuurlijk altijd beter.

Uitstel vragen kan zowel digitaal als schriftelijk en telefonisch.

Als je een boekhouder of accountant hebt, laat hem of haar dit dan doen, via de Uitstelregel belastingconsulenten. Dan hoef je verder niets te doen.

Dit zijn volgens BizTrends de meest belangrijke tips voor je belastingaangifte. Natuurlijk is het per branche afhankelijk welk maatwerk noodzakelijk is. De beste manier is om deze extra vraagstukken bij je accountant of belastingadviseur neer te leggen. Dit kan je een hoop werk en geld besparen.