HomeThuiswerkenHoe werken op afstand sterk toegenomen is sinds de Corona-crisis

Hoe werken op afstand sterk toegenomen is sinds de Corona-crisis

-


HOOFDPUNTEN

  • Kantoorwerk zijn specifieke voordelen
  • Kantoren die voornemens zijn te heropenen, blijven hun deadlines uitstellen
  • Apps voor het bezorgen van boodschappen zijn ook enorm in opkomst
  • De populariteit van Zoom schoot omhoog

Thuiswerken Corona

In sommige sectoren, zoals IT, is werken op afstand al jaren populair, omdat het bedrijven de vrijheid en flexibiliteit biedt om sneller producten te bouwen, het beste talent ter wereld in dienst te nemen en te genieten van andere voordelen van de locatie-onafhankelijke opzet. Voor andere industrieën is het misschien moeilijker of zelfs onmogelijk om online werken, maar 2020 brengt een ander perspectief met zich mee.

BizTrends is gaan kijken hoe de Corona-crisis de populariteit van werken op afstand heeft beïnvloed en hoe bedrijven omgaan met deze uitdaging.

Verzet tegen de overgang naar werken op afstand

Ondanks het feit dat technologiebedrijven baanbrekend zijn geweest voor een aantal moderne kantoortrends, zoals het casual kleden, ruime kantoorruimte, sta-bureaus en een pingpongtafel en tafelvoetbal voor de afleiding waren juist de technische giganten het langst tegen het werken op afstand.

Een goed voorbeeld was het Yahoo-debacle in 2013, toen op afstand werken in principe werd verboden op de web service.

Natuurlijk heeft regulier kantoorwerk zijn specifieke voordelen ten opzichte van op afstand werken. Uit ons onderzoek is namelijk gebleken dat:

  • Kantoren bedrijven meer controle geven over werkprocessen.
  • Live vergaderingen productiever kunnen zijn dan online gesprekken.
  • Sommige mensen persoonlijke interactie nodig hebben.
  • Het fysiek aanwezig zijn op kantoor tot creatieve samenwerking leidt.

Maar toen in maart 2020 de corona-pandemie ook in Nederland voet aan land zette, werd het werken op afstand de nieuwe norm en vaak de enige manier om te overleven voor veel bedrijven.

Of het nu een gedwongen verandering is of niet, maanden van regels zoals voldoende afstand van elkaar houden, quarantainevoorschriften en lockdowns, bewegen bedrijven er bijna automatisch toe om hun processen te heroverwegen en te herstructureren.

Voor velen lagen er maar twee opties op tafel: zich aanpassen aan de situatie of failliet gaan.

Hoe gingen bedrijven om met door pandemie veroorzaakte thuiswerken?

Volgens een onderzoek over de impact van Covid-19 op de resultaten en verwachtingen van kleine bedrijven , was 43% van de ondervraagde Nederlandse bedrijven een paar weken na de crisis tijdelijk gesloten. In dezelfde tijd besloot 45% van zowel grote als kleine bedrijven in Nederland een deel van hun personeel vanuit huis te laten werken als dit mogelijk was

Volgens deze cijfers leek het erop dat sommige bedrijven dachten dat de crisis binnen enkele weken voorbij zou zijn. Naarmate de tijd verstreek, werden nieuwe werkmodellen ingezet maar niet volledig benut.

Dit roept dan automatisch ook de vragen op:

Welke bedrijven kunnen overstappen op werken op afstand?

Welke beroepskenmerken zijn geschikt voor werken op afstand?

Welke invloed had de Covid-crisis op grote technologiebedrijven?

Hoewel het lijkt dat techbedrijven zich beter kunnen aangepassen aan op afstand werken, moesten Silicon Valley-bedrijven en andere in de VS gevestigde bedrijven tegen mei 2020 meer dan 40.000 banen schrappen. Het grootste aandeel in dat aantal was van Uber, met meer dan 7.000 ontslagen, volgens officiële bronnen.

Voor degenen die noodgedwongen overgestapt zijn op thuiswerken, blijven de voorspellingen over het terugkeren naar werk op kantoor onzeker. Kantoren die voornemens zijn te heropenen, blijven hun deadlines uitstellen. In juli 2020 schatte Google bijvoorbeeld dat ze tegen de zomer van 2021 weer op kantoor zouden werken, maar in december hebben ze de datum naar ergens in september 2021 verschoven.

Sommige bedrijven zien het kantoor op afstand als een trend die niet meer weg te denken is, en in die geest gaven veel bedrijven haar werknemers een bonus van € 2000 om thuiskantoren op te zetten.

Aan de andere kant hebben bedrijven die het online thuiswerken vergemakkelijken, een toenemende vraag gezien. De populariteit van Zoom schoot omhoog totdat er nieuwe samenwerkingsapps opkwamen of bestaande, zoals Microsoft Teams, verbeterden. Apps voor het bezorgen van boodschappen zijn ook enorm in opkomst.

Bedrijven die moeite hebben om op afstand te werken

Terwijl steeds meer werk wordt geautomatiseerd en op afstand kan worden gedaan, zullen er altijd bedrijven zijn waar dit gewoonweg onmogelijk is.

Denk hier aan banen in de:

  • Zorg- en welzijnsaanbieders
  • Levering en transport
  • Bouw
  • Productie
  • Installatie, onderhoud en reparatie
  • Voedselbereiding en service
  • Beschermende diensten, en vele anderen
  • Beroepen die een betere kans hebben om het thuis te laten werken, zijn in de computers-, onderwijs-, financiële, juridische, management- en kunstsector.

Werk op afstand voor en na Covid-19

De Corona-crisis heeft de belangstelling voor werken op afstand in alle bedrijfstakken, ongeacht de bedrijfsgrootte, hernieuwd en vergroot. In de Verenigde Staten is het aantal werknemers dat nog nooit vanuit huis heeft gewerkt gedaald van 47% naar 34% in 2020 , terwijl tegelijkertijd het aantal mensen dat vijf of meer dagen per week vanuit huis werkt, is gestegen van 17% naar maar liefst 44%.

Voordelen van werken op afstand

Bij bedrijven waar het personeel niet direct fysiek aanwezig hoeft te zijn, is een van de grootste voordelen dat deze bedrijven kunnen behalen het reduceren van de kosten. Een belangrijk voorbeeld hiervan is onroerend goed. Het aankopen van kantoorruimtes, het huren van kantoren, en alle overige onderhoudswerkzaamheden drukken hiermee zeer hoge kosten.

Door geheel of gedeeltelijk op afstand te gaan werken, hebben bedrijven minder of helemaal geen behoefte meer aan werkruimte. Ze kunnen hierdoor een kantoor op een veel goedkopere locatie betrekken en werknemers in dienst nemen uit gebieden waar de kosten van levensonderhoud en salarissen voordeliger zijn voor de werkgever.

Een ander bijkomend voordeel is dat bedrijven die kosten besparen op o.a. onroerend goed, dit kunnen gebruiken voor andere interessegebieden, zoals:

  • Het testen van nieuwe bedrijfsmodellen
  • Het aannemen van meer of beter gekwalificeerd personeel
  • Het focussen op nieuwe segmenten binnen de branche
  • Het implementeren en verbeteren van nieuwe werkmodellen
  • Het investeren in nieuwe initiatieven (bijv. Startups, goede doelen)

Bevindingen en geleerde lessen

Het is een must om gebruik te maken van de snelle technologische ontwikkeling en onze werkomgeving aan de huidige tijd aan te passen. Als het gaat om effecten op de werkplek, vermindert op afstand werken de gezondheidsrisico’s en is het minder belastend en kostenverlagend.

Veel bedrijven raken gemotiveerder om werknemers in dienst te nemen op basis van vaardigheden in plaats van woonplaats of andere praktische overwegingen. Sommige bedrijven en beroepen die persoonlijke interactie en activiteiten op locatie vereisen, kunnen echter niet volledig overschakelen naar werken op afstand. Concluderend: het coronavirus heeft onze kijk op de 21e-eeuwse werkplek zeker veranderd en zal vermoedelijk de overgang vormen naar een combinatie van een hybride manier dat zowel op afstand werken als op kantoor omvat.